MarkkinointiRadio-minisarja yhteistyössä MarkkinointiKollektiivi & Sherpa:
Markkinoinnin kehityskeskustelu -podcast syntyi halusta parantaa liike-elämän johdon ja markkinoijien välistä vuorovaikutusta ja ymmärrystä. Kehityskeskustelujen rakentavan rehellisessä hengessä kutsuimme liike-elämän monipuolisia ammattilaisia kertomaan ajatuksiaan markkinoinnista: missä roolissa sitä pitää, millä tolalla suomalainen markkinointiosaaminen makaa ja kuinka yritysten johdon, johtoryhmien ja markkinoijien välistä ymmärrystä voitaisiin edistää.
Jakso 3: Raija Forsman / Kehittämisen pitää sattua, markkinoija
Kehityskeskusteluvuorossa Visit Lahti toimitusjohtaja Raija Forsman. Raijalla on monipuolinen ja pitkä tausta matkailumarkkinoinnista, etenkin kotimaan matkailun näkökulmasta. Raija tuo markkinoinnin kehityskeskusteluun julkisen organisaation omistaman matkailuyhtiön näkökulmaa, jossa markkinoinnin roolia on “Siperia opettaa”-mentaliteetinkin kautta haettu, haastettu ja kasvatettu.
“Optimimaailmassa markkinointi ymmärretään johtavana toimintona yrityksessä. Sitä saavutetaan entistä enemmän, se ymmärretään jo, että kaupungin ja matkailun mielikuva on todella tärkeää, ja sen täytyy olla yhdenmukainen - ja markkinointihan on silloin johtava toiminto.”
Markkinoinnin kehityskeskustelussa Raija nostaa esille tulevaisuuden kehittämisen haasteet ja tiedolla johtamisen osana markkinoinnin ja liikkeenjohdon yhteistä arkea. Hän peräänkuuluttaa markkinoinnin ammattilaisilta nopeutta, kykyä selviytyä muutoksista sekä osaamista löytää uusia kohderyhmiä.
“Kehittämisen pitää sattua. Jos kukaan ei suutu, mikään ei muutu. Markkinoinnissakin pitäisi todella kaivaa asioita, joilla voi kehittää!”
Jaksossa puhutaan myös kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta, brändin roolista, ja kansainvälisestä kohderyhmästä.
Kuuntele Markkinoinnin kehityskeskustelun jakso 3. ja poimi Raijan vinkit markkinoinnin ja liikkeenjohdon yhteistyön parantamiseen!
Markkinoinnin kehityskeskustelu kutsui keväällä 2023 kolme liike-elämän johtajaa keskustelemaan omasta näkökulmastaan ja omin mielipitein markkinoinnista. Missä roolissa sitä pitää? Kuinka näkee markkinoijien ja muun yritysjohdon yhteistyön? Mitä toivoisi markkinoijan ymmärtävän omasta näkökulmastaan? Kehityskeskusteluilla halutaan parantaa liike-elämän johdon ja markkinoijien välistä vuorovaikutusta ja ymmärrystä.
Podcastin taustalla ovat Suomen suurimman markkinointialan yhteisön, MarkkinointiKollektiivin, tuotanto yhdessä luovan toimisto Sherpan kanssa. Haastattelun podcastissa tekevät Marica Thorén (MK ) ja Jukka Niittymaa (Sherpa).
Keskustele aiheesta #markkinointikeke -aihetunnisteella tai laita palautetta Maricalle ja Jukalle esimerkiksi LinkedInin kautta.