yöpaikkailmoituksissa tämä tiedetään, erinomaiset suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat edellytys markkinoinnin maailmassa pärjäämiseksi. Henkilökohtaisen viestintäosaamisen kerrannaisvaikutus on valtava, joko positiivisesti tai negatiivisesti. Mutta arvostammeko näitä jokaisen omaan työkalupakkiin kuuluvia taitoja tarpeeksi? Kehitämmekö viestinnällisiä valmiuksiamme yhtä säntillisesti kuin esimerkiksi fyysistä kuntoamme? Väitän, että esiintymis- ja kirjoitustaitoja kehittämällä avautuu mahdollisuus merkittävään henkilökohtaiseen ja sitä myöten organisaatioiden laajuiseen tasonnostoon.
ESIINTYMISTAITO
Valtaosalle meistä erilaiset palaverit ja presentaatiot ovat totuuden hetkiä, joissa määrällisesti mittavankin työn arvo punnitaan hyvin lyhyessä ajassa. Luulisi siis, että miten asia esitetään on vähintään yhtä tärkeää kuin mitä esitetään. Mutta jostain syystä yksilötason esiintymisen hiomiseen, toisin kuin asiasisällön viilaamiseen, käytetään yleensä vain vähän huomiota. Vai milloin olet viimeksi itse saanut palautetta omasta esiintymisestäsi, asiasisällön lisäksi?
Kannustan kaikkia antamaan muiden esiintymisestä rakentavaa palautetta aina kun siihen on mahdollisuus. Esiintymiseen liittyvä palaute on hyvin henkilökohtaista, minkä takia sitä on vaikea antaa ja vastaanottaa. Esimerkiksi turhat maneerit liputtamalla teet kuitenkin ison ja mahdollisesti elinikäisen palveluksen kollegalle. Kun kerran saat asiallisen kommentin "lantion liiasta heiluttamisesta", asia yleensä korjaantuu kerralla, nimimerkillä kokemusta on.
Esiintymistaito on tietysti ensisijaisen tärkeää esiintymistilanteiden kannalta, mutta vaikuttaa oleellisesti yksilön vaikutusmahdollisuuksiin myös muissa vuorovaikutustilanteissa. Jotkut ovat luontaisesti kovia puhumaan ja hyviä esittämään asiansa, toisille kaikki äänessä oleminen on vaikeaa. Mutta aivan kaikille tekisi hyvää aktiivisesti kerätä palautetta omasta ulosannistaan.
KIRJOITUSTAITO
Toinen viestintäosaamisen peruspilari on kirjallisen viestinnän taito. Taitavalla kirjoittajalla on sekä oikeinkirjoitus että tyyliseikat hallussa.
Oikeinkirjoitus on periaatteessa näistä se helpompi, olemmehan kaikki koulumme käyneet ja tähän on selkeät säännöt (sekä Google) olemassa. Kuitenkin valitettavan usein näkee tilanteita, joissa muuten ammatillisesti vakuuttavan henkilön esityksessä tai muissa materiaaleissa vilisee räikeitä oikeinkirjoitusvirheitä. Vähän kuin jättäisi uuteen hyvännäköiseen pukuun hintalaput roikkumaan – eikö muka oikeasti ehtinyt ottaa niitä pois, eikö ymmärrä ottaa niitä pois, vai eikö vain osaa ottaa niitä pois – huomiota olennaisesta pois vievä ja pienellä vaivalla korjattavissa oleva asia.
Tyylilajien hallinta onkin sitten jo vaikeampaa. Tässä pätee sama periaate kuin esiintymisissä: miten asiasi esität on usein vähintään yhtä tärkeää kuin mitä kirjoitat. Jo pelkästään sähköpostiviestintä on volyymiltaan niin valtavaa, että pienelläkin tasonnostolla on valtavan suuri positiivinen kerrannaisvaikutus. Miten saan ihmiset ylipäänsä lukemaan viestini? (Kirjoita napakasti ja otsikoi hyvin.) Voinko kirjoittaa asiakkaalle samalla lailla kuin kollegoille? (Riippuu asiakassuhteesta.) Entä somepäivitykset: rennosti vaan, vai onko ammatillisen uskottavuuden kannalta parempi kirjoittaa kirjakieltä? (Rennosti vaan.)
Lisäksi kokonaan oma taiteenlajinsa on asioiden pukeminen esitysmuotoon. Tämä on markkinoijalle aivan kriittinen ”must have” taito ylitse muiden, eräänlainen esiintymis- ja kirjoitustaidon rajavyöhyke.
MARKKINOIJA, OLET MYYJÄ
Kaikki edelliset kattava, viime kädessä tärkein markkinoijan vuorovaikutustaito on kyky vaikuttaa muihin ihmisiin toivotulla tavalla. Käytännössä tämä tarkoittaa myymisen jaloa taitoa.
Aloitteiden edistäminen ylöspäin, ideoiden jalkauttaminen alaspäin, suunnitelmien läpivienti yhteistyökumppaneiden kanssa, palkkaneuvottelut, you name it – lähes kaikessa on viime kädessä kyse siitä, miten saat omat ajatuksesi myytyä vastapuolelle, joko suullisen tai kirjallisen viestinnän keinoin.
MITEN VOIN KEHITTYÄ?
Kirjallisuutta, kursseja ja erilaisia valmennuksia viestintätaitojen kehittämiseksi on aivan loputtomasti. Jokaiselle varmasti löytyy juuri se omaan tarpeeseen sopiva kevyellä etsinnällä. Panos-tuotos-näkökulmasta koulutusten perustelemisen ei pitäisi olla vaikeaa, onhan kyse parhaimmillaan elinikäisestä investoinnista omaan osaamiseen.
Suosittelen kuitenkin aloittamaan ketterästi, aktiivisen palautekulttuurin kehittämisen kautta. Tämä on helpoin ja nopein tie organisaation laajuiseen viestintäosaamisen kehittämiseen. Eli seuraavan kerran kun olet esitysvuorossa, pyydä kollegoilta asia-asioiden lisäksi palautetta myös omasta esiintymisestäsi. Anna vastavuoroisesti palautetta myös muille. Ja seuraavan kerran kun saat esitysmateriaalin kommentoitavaksi, tee kollegalle palvelus ja sparraa sisällön lisäksi myös kieliasua ja argumenttien laatua.
Nostetaan yhdessä suomalainen markkinointiosaaminen uudelle tasolle myös viestintätaitojen osalta.
-Tapio Heikinheimo
Kirjoittaja toimii strategina Caratissa.