Kipinävuoro: Santeri Salmi
Kipinävuoro
on MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenen kirjoitus havainnoistaan markkinoinnin alalta.

Olet ehkä nähnyt syötteessäsi Lontoon bussiin kiinnitetyt ripset tai valtavan Barbien kävelevän Burj Khalifan vieressä. Fake Out Of Home -mainonta on yksi mielenkiintoisimmista viraali-ilmiöistä. Tämä innovatiivinen lähestymistapa yhdistää perinteisen ulkomainonnan ja digitaalisen viihteen, luoden ainutlaatuisia ja mukaansatempaavia kokemuksia kuluttajille.

Toteutus tapahtuu yhdistelemällä CGI-elementtejä (Computer Generated Imagery) sekä visuaalisia tehosteita kuvattuun materiaaliin. Ainakaan toistaiseksi video-AI ei ole yltänyt riittävälle tasolla laadun suhteen.

Vaikka mainonnan näkökulmasta ilmiö on vielä melko niche, tiesitkö, että tämän vuoden (2024) katsotuin urheiluaiheinen kela Instagramissa on FOOH-mainos?* Minkälaisia asioita pitää huomioida, jotta FOOH-mainonnalla saadaan tuloksia? Mainokset tasapainoilevat näiden neljän elementin keskiössä:

  1. Brändin tavoitteet:
    Mitä haluat mainoksella saavuttaa? Se voi olla esimerkiksi bränditietoisuuden lisääminen tai uuden myymälän avaaminen. On tärkeää, että linkität tavoitteet suoraan kampanjaasi, jotta voit mitata sen onnistumista.
  2. Viihdyttävyys ja luovuus:
    Fake Out of Home -mainonnan täytyy olla viihdyttävää ja luovaa. Erottua kohinasta. Ilman vahvaa luovaa konseptia ei kannata hypätä kelkkaan. 
  3. Orgaanisuus:
    Tämä mainonnan muoto on saanut inspiraationsa käyttäjien luomasta sisällöstä. Siksi se toimii niin hyvin ja sulautuu saumattomasti syötteeseen. 
  4. Realistinen CGI ja äänisuunnittelu:
    CGI:n ja äänisuunnittelun täytyy olla huippulaatua, jotta katsojan ensimmäinen reaktio on: "voiko tämä olla totta?". Kuin huomaamatta käyttäjä jää katsomaan mainosta uudelleen ja uudelleen.

Yhteenvetona voidaan siis sanoa, tee FOOH-mainoksesta hauska ja uskottava, mutta älä unohda tavoitteitasi!

*Regnum Hotels Golf, 367M+ näyttökertaa, lähde: Vertex.cgi

Kirjoittaja Santeri Salmi on toiminut markkinoinnin graafisella puolella yli 24 vuotta ja pyrkii päivittäin tekemään mahdottomasta mahdollista.

Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.

Julkaistu 
23.9.2024
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.