Kipinävuoro: Santeri Salmi
Kipinävuoro on MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenen kirjoitus havainnoistaan markkinoinnin alalta.
Olet ehkä nähnyt syötteessäsi Lontoon bussiin kiinnitetyt ripset tai valtavan Barbien kävelevän Burj Khalifan vieressä. Fake Out Of Home -mainonta on yksi mielenkiintoisimmista viraali-ilmiöistä. Tämä innovatiivinen lähestymistapa yhdistää perinteisen ulkomainonnan ja digitaalisen viihteen, luoden ainutlaatuisia ja mukaansatempaavia kokemuksia kuluttajille.
Toteutus tapahtuu yhdistelemällä CGI-elementtejä (Computer Generated Imagery) sekä visuaalisia tehosteita kuvattuun materiaaliin. Ainakaan toistaiseksi video-AI ei ole yltänyt riittävälle tasolla laadun suhteen.
Vaikka mainonnan näkökulmasta ilmiö on vielä melko niche, tiesitkö, että tämän vuoden (2024) katsotuin urheiluaiheinen kela Instagramissa on FOOH-mainos?* Minkälaisia asioita pitää huomioida, jotta FOOH-mainonnalla saadaan tuloksia? Mainokset tasapainoilevat näiden neljän elementin keskiössä:
- Brändin tavoitteet:
Mitä haluat mainoksella saavuttaa? Se voi olla esimerkiksi bränditietoisuuden lisääminen tai uuden myymälän avaaminen. On tärkeää, että linkität tavoitteet suoraan kampanjaasi, jotta voit mitata sen onnistumista. - Viihdyttävyys ja luovuus:
Fake Out of Home -mainonnan täytyy olla viihdyttävää ja luovaa. Erottua kohinasta. Ilman vahvaa luovaa konseptia ei kannata hypätä kelkkaan. - Orgaanisuus:
Tämä mainonnan muoto on saanut inspiraationsa käyttäjien luomasta sisällöstä. Siksi se toimii niin hyvin ja sulautuu saumattomasti syötteeseen. - Realistinen CGI ja äänisuunnittelu:
CGI:n ja äänisuunnittelun täytyy olla huippulaatua, jotta katsojan ensimmäinen reaktio on: "voiko tämä olla totta?". Kuin huomaamatta käyttäjä jää katsomaan mainosta uudelleen ja uudelleen.
Yhteenvetona voidaan siis sanoa, tee FOOH-mainoksesta hauska ja uskottava, mutta älä unohda tavoitteitasi!
*Regnum Hotels Golf, 367M+ näyttökertaa, lähde: Vertex.cgi
Kirjoittaja Santeri Salmi on toiminut markkinoinnin graafisella puolella yli 24 vuotta ja pyrkii päivittäin tekemään mahdottomasta mahdollista.
Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.