len Satu Naula, markkinoinnin moniottelija, joka innostuu hyvistä brändeistä, visuaalisuudesta ja kirjakaupoista.
Kuuluin niihin 30 onnekkaaseen, jotka pääsivät mukaan MarkkinointiKollektiivin Mittaa tai kuole 2 -kurssille. Oma asenteeni markkinoinnin mittaamiseen sai kurssilta tönäisyn uuteen suuntaan ja nyt kannustan kaikkia kehittämään markkinoinnin mittaamista euroissa ja puhumaan markkinointi-investoinneista kulujen sijaan. Silloin mukaan tulevat luontevasti ajatukset kannattavuudesta sekä sen parantamisesta. Ja tätä kaikkea edellyttää markkinoinnin strategisen roolin tunnustaminen.
Olen itsekin sanonut jotain tämän kaltaista “Meillä on reach parantunut 800:sta 1500:n! Ihan mahtavaa!” Ja hurraahuutojen sijaan yleisö hämmästeli, että mikä se reach on, miten sitä mitataan, millaisia lukuja Applella on? Otti huolella päästä, että keskustelu lähti minusta aivan epäoleellisille linjoille. Mutta toisaalta aivan ymmärrettävä reaktio, sillä muut funktiot eivät ymmärrä eivätkä kiinnostu näistä mittareista. He puhuvat euroja.
Eli mittarit tiskiin ja euroja räknäämään? No ei ihan. Valmista ja kaikille sopivaa mittaristoa ei ole olemassa. Mutta ajattele positiivisesti, kaikki eivät mittaa markkinointiaan vielä mitenkään! Olet todennäköisesti etujoukoissa pohtimassa yrityksellesi sopivaa mittaristoa! Ja mikäli tuskailet siiloutuneiden funktioiden, nihkeän CRM:n käytön tai luutuneiden ajatusmallien kanssa, niin et ole todellakaan yksin. Mutta älä luovuta, sillä tehty on parempi kuin täydellinen.
No kuinka markkinoinnin mittaamisessa pääsee alkuun?
Tässä muutama vinkki kurssilta:
1) Varaa kalenterista aikaa.
Tee kalenterimerkintä itsellesi äläkä lipeä siitä. Etenkään aloitus ei ole hohdokasta hommaa - vaan lähinnä lapiointia - joten sitä on helppo lykätä. Googlaa, tutustu aihetta käsitteleviin blogeihin, kysele kavereilta vinkkejä. Tietoa löytyy kyllä.
2) Aloita heti.
Excel riittää alkuun aivan mainiosti. Kerää dataa omista kampanjoista, jotta voit seurata tekemistäsi ja parantaa tuloksiasi. Tuloksia ei tarvitse tai kannata jakaa heti, sillä todennäköisesti yllätyt karmaisevasti. Euromääräinen tulos on selkeä mittari, mutta myös armoton.
3) Aloita pienesti.
Älä hifistele liikoja, vaan aseta muutama selkeä mittari. Ymmärryksen ja osaamisen kertyessä tulet muokkaamaan mittaristoa toimivampaan suuntaan. Datalähteitä on varmasti käytössä riittävästi: verkkoanalytiikka ja CRM antavat jo hyvän pohjan.
4) Mieti yhteiset tavoitteet myynnin kanssa.
Jos tuskailette yrityksen sisällä, että kukas tätä orkesteria oikein johtaa, niin tässä uutinen: Se on asiakas. Sopikaa yhteiset mittarit, jotka ohjaavat tekemistä oikeaan (asiakkaan) suuntaan ja luovat samalla yhteishenkeä. Luonnollisesti markkinoinnilla on lisäksi myös omia mittareita, joita sisäisesti seurataan.
Bonus) Aina on hyvä olla visio, jota kohti mennään, eikä mittaaminen ole poikkeus. Vaikka sinulla ei olisi juuri nyt varaa ostaa palveluja ulkopuolelta, tutustu tarjontaan. Pyydä markkinointitoimistolta lyhyt demo heidän tarjoamastaan palvelusta. Konkreettisen demon näkeminen auttoi minua ymmärtämään, mitä kaikkea voi tehdä joskus tulevaisuudessa ja paljonko nämä palvelut maksavat.
Sitten vain hihat ylös; Rewind, Replay, Rebound soimaan ja lapioimaan!
Tsekkaa myös nämä:
MK blogi: https://www.mkollektiivi.fi/markkinoinnin-mittaaminen-viisi-askelta-tanaan-nyt-ja-heti/#cfa4f9c7
MarkkinointiRadio: https://open.spotify.com/episode/2zHODN59TEpWgGAvsWIv2c?si=GswF261LT5-DYfIx85s-vg