Kipinävuoro: Hanna Korhonen
Kipinävuoro on MarkkinointiKollektiivin yhteisön jäsenen kirjoitus havainnoistaan markkinoinnin alalta.
Puhelin soi.
Tuntematon numero. Viitsisiköhän vastata?
”Hei, toimistosta xy meidän asiakkuusvastaavamme N.N. haluaisi varata kanssasi 30 min etätapaamisajan, jossa keskustelisimme, miten voimme auttaa teitä saavuttamaan liiketoimintanne tavoitteet ja parantaa markkinointinne tehokkuutta”.
Huokaus.
Saan ainakin viikoittain vastaavan puhelun. Kaikilla on sama myyntipuhe. Yksikään ei erotu. Ketään en jälkeenpäin muista. Hämmentävää. Eivätkö markkinoinnin ammattilaiset osaa markkinoida omaa palveluaan?
Missä on luovuus? Missä on se kristallisoitu lupaus ja kiinnostava tarina, josta aina puhutaan? Mikä erottaa teidät muista? Asiakasymmärryksen kääntäminen kiinnostavaksi ja houkuttelevaksi viestiksi pitäisi olla markkinointitoimistojen ydinosaamista, mutta asiakashankinnassa tämä harvoin näkyy.
Valmis, luettu monologi jättää kylmäksi. Olen rivi sinun excelissäsi. Sanon kauniisti ”kiitos ei”, mutta äänestäni varmasti kuultaa läpi kyllästyminen. Pahimmillaan kylmäbuukkauspuhelut ovat piinaa. Pohjanoteeraus omalla kohdallani on ollut soitto toimistosta, jonka asiakkaita me jo olimme. Tilanne oli todella kiusallinen molemmin puolin.
Alan jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Olisipa raikasta, kun joku lähestyisi juuri meille räätälöidyllä viestillä ja edes hiukan kotiläksyjä tehneenä: ”Hei, oon katsonut teidän brändin Y markkinointiviestintää ja meillä on herännyt siitä yksi ajatus”. Tähän jos vielä kiteyttää perään oman erityisosaamisensa, niin avot. Aika paljon parempi huomioarvo! Asiakkuuksista vastaavalle vinkiksi, näe vaivaa ja soita itse! Kysy vaikka mikä tilanne meillä on markkinointikumppanien osalta? Mitä toiveita meillä olisi toimistolle? Minkä haasteiden parissa painimme? Kerro missä te olette hyviä. Jos tapaaminen ei ole juuri nyt ajankohtainen, niin ainakin voimme vaihtaa ajatuksia ja saat ehkä lisää asiakasnäkökulmaa. Ehkä nimesi jää minulle mieleen.
Kylmäbuukkaaja saa vain vastauksen: kiitos soitostasi. kuulemiin.
Kirjoittaja Hanna Korhonen on työskennellyt pitkään FMCG brändien parissa ja luotsaa ”maan makeinta” markkinointitiimiä.
Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.