Olen tehnyt pitkän uran matkailualla ja asunut yhdeksässä maassa. Kaukomailla vastassani oli usein köyhyyttä ja konflikteja. Ihmiskauppa sekä eläinten- ja ympäristön kaltoinkohtelu vilahtelivat sivulauseissa, mutta halusin pystyä puuttumaan vääryyksiin isommalla kädellä. Loikkasin kansalaisjärjestöön töihin. Muutos oli näin jälkikäteen ajateltuna valtava, mutta olen löytänyt paikkani.
Jotta järjestöt ja yritykset eivät olisi toisilleen niin vieraita, haluan kannustaa markkinoinnin ammattilaisia yhteistyöhön järjestöjen kanssa. Ei pidä koskaan aliarvioida omaa kykyä vaikuttaa maapallomme ja sen ihmisten hyvinvointiin. Yksi pieni teko on parempi kuin kymmenen tekemättä jätettyä.
Monet järjestöt ovat yrityksille hyvä väylä toimia YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden eteen(Agenda 2030). Vastuullisuuden olisikin hyvä olla jatkuva osa liiketoimintaa.
Olen ollut mukana toteuttamassa monta yritysten ja järjestön välistä yhteistyötä. Hyväntekeväisyys yhteistyöt tarjoavat uutta ja mielenkiintoista kulmaa markkinointipanostuksiin. Ne tuovat uutta sisältöä yrityksen kanaviin ja merkityksellisyyttä työhön. Yhteistyö voi alkaa esimerkiksi näin:
- Media- tai mainostoimiston edustaja: lahjoittaisitko osaamistasi tainäkyvyyttä hyvään tarkoitukseen?
- Antaisitko järjestölle näkyvyyttä uutiskirjeessä, webinaarissa tai blogikirjoituksessa?
- Onko sinulla luova idea, jonka avulla markkinointikampanjasi osanen voisi toimia vipuvoimana auttamiselle?
Valitse luotettava kumppani
Hyväntekeväisyys on yritykselle tehokkaampaa ja turvallisempaa rekisteröidyn ja rahankeräysluvan omaavan järjestön kanssa. Järjestöjä sekä heidän ajamiaan asioita voi tarkastella esimerkiksi Valan eli Vastuullisen lahjoittamisen Ry:n sivuilta: https://www.vala.fi/lahjoittajille/valan-jasenjarjestot
Kannustan myös siihen, että kannattaa olla avoin monipuolistamaan vastuullisuustoimintaa. Järjestöt eivät kilpaile keskenään, vaan tähtäävät tekemään maailmasta paremman paikan. Yrityksen on siis mahdollista tehdä yhteistyötä monen järjestön kanssa rinnakkain tai vaihdella kumppaneita.
Ole rohkeasti yhteydessä järjestöön - sparrihetki antaa paljon
Järjestön markkinointipäällikköön tai toiminnanjohtajaan voi rohkeasti olla yhteydessä. Markkinoija on järjestössä varainhankkija. Hän on cocktail, jossa on muun muassa myynti- ja markkinointi osaamista, tapahtumien järjestämistaitoja sekä ihmissuhdetaitoja. Voit sparrailla yhdessä järjestön kanssa yhteistyön mahdollisuuksista ja saat varmasti uusia ideoita ja näkökulmia tekemiseen.
Monella järjestöllä on myös valmiita yrityksille tarkoitettuja yhteistyömuotoja, joiden avulla hyvän tekeminen solahtaa sujuvasti osaksi liiketoimintaa. Esimerkkinä tästä Suomen World Visionin yrityskummius, jossa yritys voi ryhtyä kummiksi kehitysmaan lapselle. Lahjoituksen vaikutuksista ja avun perille menosta saa säännölliset raportit, jotka voi jakaa myös sidosryhmille.
Vaikka sparrihetki ei johtaisikaan yhteistyöhön, pääset joka tapauksessa pysähtymään hetkeksi tärkeiden asioiden äärelle.
Hyödyt voivat yllättää
Olen huomannut, että monia yritysten edustajia yllättävät hyväntekeväisyysyhteistöiden monipuoliset hyödyt. Yhteistyössä on kysymys winwin-tilanteesta, eikä pelkästä ajan tai rahan lahjoittamisesta. Yhteistyöjärjestön kanssa kasvattaa yrityksen arvostusta vastuullisena toimijana. Parhaimmillaan yhteistyö tuo yritykselle uusia kontakteja ja asiakkaita. Järjestöillä on lukuisia seuraajia, jotka seuraavat tarkasti myös kannattamansa järjestön yritysyhteistyökumppaneita. Yhteistyöjärjestön säännöllisten tukijoiden joukossa voi olla henkilö, joka tuo teille huippudiilin.
Yksi mahdollisuus on ottaa järjestöyhteistyö ja muiden auttaminen osaksi henkilökunnan hyvinvointitoimintaa. Kaikista vastuullisuusteoista ei tarvitse kertoa julkisesti, vaan joskus auttamisen ilosta voi nauttia, vaikka vain oman tiiimin kesken. Näin voi matalalla kynnyksellä lähteä tekemään hyvää, vaikka kyseinen järjestöyhteistyö ei sopisikaan täydellisesti sen hetkiseen vastuullisuusstrategiaan – se saa vain tuntua hyvältä. Ja ihan tutkitustikin tiedetään, että hyvän tekeminen lisää onnellisuutta. Yhteistyö järjestön kanssa lisää työn merkityksellisyyttä ja tuo siihen virtaa. Miksi et siis loikkaisi mukaan?
Oona Rintala on Suomen World Vision Ry:n markkinointipäällikkö. Suomen World Vision on yksi Suomen suurimmista kehitysyhteistyöjärjestöistä ja itsenäinen osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä, World Visionia. Suomalaisten tuella Suomen World Vision auttaa noin miljoonaa lasta ja aikuista.