Viisi markkinointitekoa. Yksi Vuoden Paras.
MarkkinointiKollektiivi saa paljon palautetta ja toiveita. Suurimpana toiveena on kuulla pintaa syvemmältä caseja onnistuneista ja erilaisista markkinointiteoista. Tähän toiveeseen vastataksemme järjestimme 8.6. tilaisuuden, joka on erinomaisten casejen ilotulitusta!
Luvassa on viiden menestyksekkään ja erilaisen markkinointiteon tarinat suoraan niiden tekijöiltä. Caset voivat olla sinulle tuttuja, mutta olemme varmoja, että näitä tarinoita et ole ennen kuullut!
Puheenvuoroissa ei näytetä pelkästään siloteltuja case-videoita, vaan raotetaan myös reilusti verhoa idean juurilta, toteutuksen matkalta ja yhteistyön tekemisestä. Lavalle astuvat puhujat ovat sitoutuneet jakamaan ajatuksiaan saamistaan opeista, virheistä, sekä onnistumisen kannalta tärkeistä käännekohdista.
Katso tallenne täältä!
-----------------------
Tapahtumassa oppinsa ja casensa ovat jakamassa:
Case 1: “Koeaika”
- Millaisia haasteita, ja luonnollisesti oppeja, voidaan jakaa vuoden kestäneestä kampanjasta, jolla haluttiin herättää kiinnostavaa keskustelua työelämästä sekä markkinoida asiakkaiden työpaikkoja ja työnantajamielikuvaa? Duunitorin #koeaika-kampanjassa organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa vaihtoi vuoden aikana joka kuukausi työpaikkaa ja raportoi kokemuksistaan suomalaisessa työelämässä.
- Mitä kampanjan sarjamaisen sisällön luominen kampanjakokonaisuudeksi opetti tekijöilleen? Kuinka reaaliaikainen lähestyminen sisällön luomiseen muutti kampanjan suunnitelmia, ja mitä koko markkinointiala voi tästä ottaa opiksi?
- Tämä markkinointiteko on noteerattu Grand One 2021 voittajana, parhaana digitaalisena sisältömarkkinointina. Casesta kertomassa Lauri Iso-Markku ja Jaakko Sahimaa (Duunitori)
Case 2: “Kokkikartano – pienen keravalaisen ruokatehtaan kasvutarina”
- Kokkikartanon tunnettuutta on rakennettu lähes kymmenen vuotta samalla markkinointiviestinnän konseptilla, ja pieni haastaja-asemasta ponnistanut valmisruokayritys on kasvanut tuona aikana toimialansa preferoiduimmaksi brändiksi. Mitä pitkäjänteisyys on opettanut tekijöilleen?
- Kuinka monta kertaa Kokkikartanon markkinointiviestinnän ydinajatus, joka on ponnistanut tuotteesta itsestään, on vuosien varrella kyseenalaistettu? Mitä voimme oppia osoituksesta, että kun suunnnittelu on tehty kerralla hyvin, luova strategia ja toteutus toimivat edelleen vuosienkin jälkeen?
- Tämä markkinointiteko on noteerattu Effie erikoissarjan 2021 hopealla strategisesta markkinoinnista. Casesta kertomassa Lasse Paasto (FOLK Finland)
Case 3: “Oman tiensä kulkijoille”
- Mitä tapahtuu kun brändi katsoo peiliin ja huomaa ylläpitävänsä ihanteita, joiden ohi aika on ajanut? Miten vanhakantaista machomies-ihannetta ylläpitänyt brändi onnistui kääntämään suuntaansa moninaisuuden ja suvaitsevaisuuden puolesta kantaa ottavaksi: mitä se tarkoitti sisäisesti ja ulkoisesti?
- Kuinka vastuullisuustekona nähtävä Reissumiehen pakkausuudistus, jossa Reissumies-hahmo korvattiin transmiehellä, maahanmuuttaja-räppärillä ja toipuvalla huumeaddiktilla, toimi brändin puolelta kutsuna yhteiskunnalliseen keskusteluun? Reissumies julistettiin monien tahosta ostoboikottiin, mutta sen myynti kasvoi historiallisesti. Millaisia terveisiä kampanjaan osallistuneet lähettävät markkinoinnin alan kollegoilleen vinkeiksi, kun vastuullisuustekoja nostetaan esille markkinointiviestinnässä?
- Tämä markkinointiteko on noteerattu mm. Grand One paras vaikuttajamarkkinointi ja Vuoden Huippu kampanja-sarjassa Kultahuipulla. Casesta kertomassa Jenna Vaartimo (IVALO).
Case 4: "Myrsky"
- Mieli ry:n Myrsky-kampanjan tavoitteena oli pakottaa suuri yleisö kohtaamaan nuorten pahasta olosta kertovat hälyttävät tilastot. Kuinka asiantuntijoiden konsultaatio sekä teknologian ja datan uudenlainen hyödyntäminen saatiin yhdistymään kohderyhmän herkkäkorvaiseen kuuntelemiseen niin, että kampanjan tavoitteet ylitettiin?
- Mitä virtuaalivaikuttajaksi luotu androgyyni hahmo Myrsky opetti työryhmälle kampanjan aikana, ja millaisia huomioita tästä on mahdollisuus jokaisen markkinoinnin ammattilaisen mahdollista ottaa omaan työhönsä?
- Tämä markkinointiteko on noteerattu Grand One 2021 Grand Prix kampanjana. Casesta kertomassa Katri Korpinen (MIELI ry) ja Toni Tiusanen (Bob the Robot).
Case 5: “Kingi, meemejä ja mopoja & Love Conquers All”
- Burger Kingin kahden palkitun markkinointiteon opit nivotaan yhteen! Kuulemme, kuinka ikoninen kilpailu hampurilaisravintoloiden välillä puskee suunnittelemaan ja toteuttamaan erottuvaa ja oivaltavaa markkinointiviestintää. Miten vahva kohderyhmätuntemus sekä kilpailukentän pulssilla eläminen saavat synnyttämään kerta toisensa jälkeen kiinnostavaa ja puhututtavaa sisältöä?
- Nämä markkinointiteot on noteerattu Grand One 2021 paras somepresenssin ja Effie 2021 erikoissarjan pronssilla. Caseista kertomassa Melissa Kontu ja Irina Kirvesmäki (TBWA).
-----------------------
Sinä päätät, mikä markkinointiteoista on Vuoden Paras
Kaikkien case-esitysten kuulemisen jälkeen jokainen tilaisuuden osallistuja pääsee äänestämään mielestään vuoden parasta markkinointitekoa. Eniten ääniä saanut työ kruunataan MarkkinointiKollektiivin yhteisön jakamalla Vuoden Paras -palkinnolla.
Tilaisuuden järjestää MarkkinointiKollektiivi.