H

uono asiakasrekisteri vaikuttaa suoraan liiketoimintaasi. Tiesitkö, että esimerkiksi 17% suomalaisista muuttaa vuosittain, joka yksinään tarkoittaa lähes miljoonaa yhteystietomuutosta? Yrityksessämme myös päivitetään asiakasrekisterejä ja keskimäärin 35% sisällöstä on vanhaa tai muuten virheellistä tietoa. Oletko koskaan miettinyt, mitä harmittomalta kuulostava ”väärä osoite” oikeasti tarkoittaa?

Ensinnäkin aika. Yhden yksittäisen tiedon päivitykseen ei mene kauaa, mutta kun niitä on kymmeniä, satoja tai jopa tuhansia, niin oikean tiedon etsimiseen ja päivittämiseen kuluu melkoinen tovi. Uskoisin, että suurimmalla osalla yrityksiä on parempaakin tekemistä. Kaikki väärään osoitteeseen tai kohderyhmään menevät markkinointiviestit ovat hukkaan heitettyä rahaa, yritä siinä sitten todistella markkinoinnin ROI:ta. Entäpä laskunmaksuviiveet ja perintäkulut, mieluummin varmasti rahat yrityksen tilillä kuin perinnässä - varsinkin, jos vika on omassa päädyssä.

Millainen mielikuva sinulle itsellesi herää yrityksestä, joka lähettää sinulle laskuja tai myynti- ja markkinointiviestejä väärällä tiedolla? Satunnaisen hymähtelyn jälkeen voi olla, että ostoretki osuu seuraavilla kerroilla kilpailijoihin.

GDPR astuu voimaan tuota pikaa, ja sillä pelottelun aikakausi alkaa olla pian olemaan muisto vain. Onneksi lähes jokaisessa foorumissa, jossa viimeisten viikkojen aikana olen GDPR:stä kuullut, on sävy sen tulemiseen kääntymässä paniikista uuteen vakioon. GDPR ei olekaan yritysten ja yrittäjien kiusaksi tehty EU-laki, vaan meitä jokaista kansalaista hyödyttävä tapa toimia paremman asiakastiedon puolesta. GDPR johdattaa meidät välittämisen aikakauteen.

Tärkeimmistä henkilöistä elämässä kannattaa välittää ja yritykselle ne ovat asiakkaat. Asiakkaat maksavat meidän palkan ja siksi heidän tiedoista on huolehdittava. Asiakasdata ei ole mikään irrallinen saareke tai yksi järjestelmä. Tänä päivänä suurin osa arjestamme pohjautuu digitaalisuuteen, joka edellyttää, että järjestelmien avulla vaihdetaan tietoa, täydennetään sitä, rikastetaan ja hyödynnetään mahdollisimman paljon. Ja mitä varten? Siksi, että siitä on asiakkaalle hyötyä! Jos se hyödyttää asiakasta, se hyödyttää myös yritystä. Jos lähtötieto on väärin, niin silloin myös väärä tieto kertaantuu moneen paikkaan.

Harmittaako nyt keskellä GDPR-projektia? Minä uskon, että se vaiva, jonka jaksaa tietojen päivittämiseen ja läpinäkyvään hallinnointiin panostaa tänä keväänä, tulee auttamaan jatkossa arjen keskellä. Se helpottaa niin myynnin kontaktointia, liidien keruuta kuin muutakin markkinointia, varsinkin digitaalista. Digitaalinen viestintä ei tule vähenemään, ja se tuo myös omien tietojen ja markkinointilupien hallinnan keskiöön asiakasdatan yhteydessä.

Koska dataa on paljon, on velvollisuutemme rakentaa luotettavuutta sen käytön ympärille. Hyvin hoidettu asiakasrekisteri on yksi yrityksen arvokkaimmista ja aliarvostetuimmista  omaisuuksista. Huolehdithan sinäkin omastasi.

-Rakkaudella, Rami

Rami Meling toimii Suomen Asiakastiedolla liiketoiminnan kehityspäällikkönä vastuullaan maaliskuussa lanseeratun GDPR-palvelun kehitys ja markkinointi. GDPR-palvelu tarjoaa esimerkiksi kanavan asiakasrekisterissä oleville henkilöille omien tietojen tarkistukseen. Tuotekehitysprojektin aikana tylsältä kuulostaneesta asetuksesta on muodostunut mahdollisuuksia avaava inspiraation lähde.

Julkaistu 
5.4.2018
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.