ltistumme päivittäin tuhansille visuaalisille viesteille. Vaikuttajamarkkinointi on jo vakiinnuttanut paikkansa osana markkinointiviestinnän keinovalikkoa, ja kaupalliset yhteistyöt näkyvät Instagramissa, YouTubessa, Facebookissa ja Snapchatissa.
Mutta miten mainostajan viestit voisivat kulkea entistä enemmän myös puheen tasolla?
Audion kulutus kasvaa ja sanojen voima välittyy yhä uudempia reittejä pitkin korviimme. Nettiradioita ja podcast-sisältöjä kulutetaan paljon tilanteissa, joissa katsominen ei ole mahdollista. Podcastit mahdollistavat asioiden tekemisen yhtä aikaa niin, että huomio silti säilyy kuunnellussa sisällössä. Ihminen ei voi kuunnella montaa kohdetta samaan aikaan.
Tarinat ovat kulkeneet ihmiseltä toiselle puheen välityksellä jo silloin kun mitään muuta mediaa ei ole ollut. Tutun henkilön suositus tuntuu henkilökohtaisemmalta kuin pelkkä yksittäinen mainosviesti. Podcastien tekijät ja radioiden juontajat koetaan hyvin henkilökohtaisesti, varsinkin luurien kautta kuunneltuna. He ovat tämän ajan audiovaikuttajia, joiden tavoittavuus syntyy arvokkailla puhepaikoilla lähetysvirrassa ja on demand -sisällöissä.
Radiolla tavoittavuutta vaikuttajamarkkinointiin
Mitä vaikuttajamarkkinointi on radiossa? Se voi olla brändin omien nimikkovaikuttajien tuominen osaksi radiolähetyksen ohjelmasisältöä tai juontajien hyödyntämistä audiovaikuttajina. Radion kautta voidaan lisätä somekampanjan peittoa ja kuljettaa vaikuttajasisältöjä yli mediarajojen. Audiovaikuttajien voima syntyy samoin kuin muillakin vaikuttajilla - aitouden kautta ja omin sanoin. Äänensävy paljastaa, jos ihminen valehtelee.
Podcasteissa kaupallisia yhteistöitä voidaan rakentaa tekijöiden itsensä puhumilla alkutunnisteilla tai ohjelman sisälle sijoitetuilla sisältönostoilla. Hyvin rakennettu audiosisältö puhuttelee, sisältää samastuttavia ajatuksia tai ajankohtaista tietoa, viihdyttää, opettaa uutta tai herättää tunteita ja keskustelua.
Kaupallisten sisältöjen tehtävä on palvella sekä yleisöä että mainostajaa. On demand -alusta tekee audion kuuntelusta hyvin käyttäjälähtöistä. Ohjelmasisällön on oltava niin hyvää, että sille avaa vapaaehtoisesti korvansa ja mielensä.
-Elina Backman
Kirjoittaja vetää Bauer Median Creative Studiota ja kuuluu Bauer Median johtoryhmään. Elina saa voimaa innostuneista, asioihinsa intohimoisesti suhtautuvista ihmisistä, yksittäisten alojen syvätietäjistä, omaa ajattelua sekoittavista tutkimuksista, rohkeista yrittäjistä ja yhteisen hyvän edistäjistä.