Syksy on täydessä vauhdissa ja arki rullaa. Kick-offeja on pidetty ja tarkennettu suuntaa loppuvuodeksi. Kick-offien jälkeen yksi toistuva toive markkinoinnille on, että nyt tarvitaan sitä rohkeampaa markkinointia. Näin brändistä tulee kertaiskulla tunnettu ja myynti lähtee kasvuun. Huh hah hei ja eikun tekemään. Miksi mindstromaamisen ja alkuinnostuksen jälkeen sitten harvemmin syntyy sitä rohkeampaa markkinointia?
Kenen vastuulla on tehdä rohkeampaa markkinointia?
Rohkeampi markkinointi ei ole hassu kainalopieru ja irtoisku, jolle nauretaan kahvihuoneessa. Rohkeampi markkinointi on vaativa laji ja tarvitsee taakseen koko organisaation tuen. Tarvitaan rohkeaa ja turvallista yrityskulttuuria. Liian usein elämme harhassa, että markkinointi on vain markkinoinnin juttu.
Tavoitteellinen markkinointi puhuu yrityksen äänellä ja jakaa myynnin tavoitteet. Tätä varten markkinointi tarvitsee erityisesti johdon ja myynnin tuen sekä yhteisesti asetetun maalin. Hassua puuhastelua markkinointi on vain niissä yrityksissä joissa johto ei ole ymmärtänyt markkinoinnin roolia. Miten markkinointi osaisi tunnistaa rohkeat lähdöt jos yrityksen suunta on epäselvä tai tavoitteita ei uskalleta edes sisäisesti julistaa?
Luovuus kukkii turvallisessa ympäristössä
Markkinointi on tiimityötä, jossa ideointi ja avoin keskustelua vaativat psykologista turvallisuutta. Hulluimmat ja rohkeimmat ideat jäävät varmasti puhumatta saati toteuttamatta jos niiden esiintuonti jo jännittää.
Tarvitaan avointa dialogia itse markkinointitiimin sisällä kuin markkinoinnin ja myynnin välillä, että yrityksen muiden toimintojen kanssa. Kannustava ja turvallinen ilmapiiri rohkaisee kokeilemaan, lisää keskustelua ja näin myös sitouttaa.
Rohkea markkinointi jakaa helposti mielipiteitä myös sisäisesti, syntyy soraääniä. Tällöin markkinoinnilla on oltava vahva backup ja selkänoja johdosta asti. Jos joku ei tykkää niin ei vieritetä syytä markkinointiin. Kannetaan vastuu yhdessä. Miten markkinointi uskaltaisi puhua rohkeasti jos jää yksin jo sisäisessä depatissa?
Mistä rohkeampi markkinointi syntyy
Markkinointi syntyy ymmärryksestä, mihin yritys on menossa ja mikä markkinoinnin rooli ja tavoite tällä matkalla on. Yhdessä tekemisestä ja luottamuksesta siihen, että pieleenkin mennessä johto ja muu organisaatio on markkinoinnin takana. Varmuutta siihen, että markkinoinnissa osataan puhua yrityksen suulla.
Parhaimmillaan markkinointi osaa katsoa sisäisen markkinointikalenterin ulkopuolelle ja uskaltaa vastata asiakkaan ääneen. Tällöin markkinoinnilla on kertomista myös myynnin ja johdon suuntaan. Epävarmuus kertoo monesti epäluottamuksesta organisaatiossa. Jos markkinointi tunnistaa hetken johon pitäisi tarttua, mutta on hiljaa, jotain on pielessä. Ei huvita tai ei uskalleta ovat monesti saman kolikon eri puolet. Teko joka jäi tekemättä ei varmasti ärsytä, mutta ei myöskään auta ketään ja siitä kärsii koko organisaatio.
Rohkeampi markkinointi on oivalluttavaa ja synnyttää parhaimmillaan puheenaiheita. Rohkeuden tasoja on kuitenkin monia. Jollekin organisaatiolle rohkea onnistuminen on humoristinen mainos, jota jaetaan somessa ja joka sitouttaa näin kohdeyleisöä. Toiselle yritykselle rohkeutta voi olla se, että tunnustaa haluavansa olla toimialansa paras tai hakevansa voimakasta kasvua. Se vasta onkin rohkea statement, joka vaatii sitoutumista koko organisaatiolta.
Kirjoittaja Tiina Karppinen on markkinoinnin moniottelija, joka tarkastelee markkinointia pöydän eri puolilta, nyt yrittäjänä.
Tiina jakaa ajatuksiaan 20.9.2023 pidettävässä MarkkinointiKollektiivin B2B-markkinointi nyt -tilaisuudessa otsikolla "B2B-markkinoijan puheenvuoro". Lue lisää tilaisuudesta tästä.
Oma tekstisi MarkkinointiKollektiivin Kipinävuoro-blogiin? Lue lisää ja jaa rohkeasti oma tekstisi.