Kumppaniblogi Digizer Oy
Kuinka tavoitat asiakkaan ja saat hänet tarttumaan koukkuun jo ennen kuin hän itse ymmärtää tarvitsevansa tuotetta tai palveluasi?
Smart Insightin kehittämä RACE-malli on tuttu monelle digimarkkinoijalle. Race-sana muodostuu sanoista reach, act, convert ja engage. Sama suomeksi: tavoita, toimi, hanki konversio ja sitouta.
Tässä blogitekstissä keskityn vaiheista ensimmäiseen, eli reach-vaiheeseen, mutta annan vinkin myös act-vaiheen hakukoneoptimointiin.
Reach-vaiheessa tavoitellaan laajaa kattavuutta isossa kohderyhmässä ja act-vaiheessa asiakas on jo kärryillä siitä, kuka olette ja mitä myytte ollen valmis toimimaan, eli ostamaan.
Voit odottaa tältä tekstiltä konkreettisia vinkkejä molempien vaiheiden hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen. Let’s go!
Kun asiakas ei vielä edes tiedä tarvitsevansa sinun palveluitasi tai tuotteitasi
Miten tehdä hakukoneoptimointia siinä vaiheessa, kun asiakkaat eivät vielä tiedä tarvitsevansa tuotetta tai palvelua, eivätkä aktiivisesti tee toimia tuotteen tai palvelun hankkimiseksi?
Miten me tämä Digizerillä tehdään?
Tuottamalla asiakkaille laadukasta sisältöä, kuten esimerkiksi oppaita tai sisältökokonaisuuksia. Näillä kattavilla tietopaketeilla tavoitellaan tietysti hakukoneiden paalupaikkoja – useammilla aiheeseen liittyvillä avainsanoilla. Sisältöihin upotetaan sujuvasti myös myymiänne tuotteita tai palveluita.
Käydäänpäs seuraavaksi läpi konkreettinen, yleisen tason esimerkki ja sen jälkeen kaksi case-esimerkkiä.
Ruohonleikkurin korjauksesta uuden ostoon
Kuvitellaan, että olet aloittamassa ruohonleikkuuta. Menet hakemaan ruohonleikkuria, ja huomaat että sen olevan rikki. Ensimmäinen ajatuksesi on korjata ruohonleikkuri, joten suuntaat ensimmäisenä etsimään tietoa netistä.
Kirjoitat hakukoneeseen “Miten korjata ruohonleikkuri”. Me ruohonleikkureihin erikoistuneena yrityksenä pamahdamme ensimmäiseksi hakutulokseksi ruohonleikkurin omistajan oppaalla, jonka yksi osio on optimoitu ruohonleikkurin korjaamiseen.
Lueskelet opasta ja toteat, että ruohonleikkurin korjaaminen on aika työlästä ja kallista. Onneksi olemme arvanneet tämän, ja “Kuinka korjata ruohonleikkuri”-osion lopussa on CTA uuden ruohonleikkurin ostamiseen ja suorat linkit tuotteisiin, jotka voisivat sopia ruohonleikkurinsa rikkoneelle.
Ruohonleikkurin omistajan opas kattaa kokonaisuudessaan kaiken sen tiedon, mitä potentiaalinen asiakas kaipaa: annoimme hänelle paitsi hänen tarvitsemansa informaation, siitä, miten rikkoutunut ruohonleikkuri korjataan, myös vaihtoehdon, eli uuden leikkurin hankkimisen. Sisältö palvelee paitsi hakukoneita, myös potentiaalista asiakasta, joka ei ole välttämättä ostamassa, vaan esimerkiksi etsimässä tietoa ruohonleikkureista.
Kattava sisältökokonaisuus Nordqvistille
Seuraavaksi case-esimerkki Nordqvist, suomalainen teenvalmistaja ja maahantuoja.
Teimme Nordqvistille kattavan sisältökokonaisuuden matcha-teestä. Kokonaisuudessa on tietoa muun muassa matcha-teen ominaisuuksista, teen historiasta ja valmistuksesta sekä vinkkejä matcha-jälkiruoan loihtimiseksi.
Miten tällainen kokonaisuus auttaa potentiaalista asiakasta? Kattavan sisältökokonaisuuden avulla jaamme laajasti tietoa aihealueen ympärillä ja sijoitumme hakukoneessa hyvin aihealueen avainsanoille. Näin tee-intoilija, joka voi esimerkiksi olla vain etsimässä tietoa teestä hakukoneen avulla, kulkeutuu Nordqvistin sivuille ja päätyykin hankkimaan teekokoelmiinsa herkullista matcha-teetä.
Television osto-opas Euronicsille
Seuraava tosielämän esimerkki onnistuneesta reach-vaiheen hakukoneoptimoinnista.
Toteutimme Euronicsille television osto-oppaan. Mikä osto-oppaan tarkoitus sitten on? Osto-oppaan avulla löydetään niitä potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita esimerkiksi uusien televisioiden ominaisuuksista ja etsivät tietoa hakukoneista.
Tässä vaiheessa asiakkaan ei tarvitse vielä olla ostomielellä liikenteessä. Hyvin toteutetun television osto-oppaan avulla potentiaalisen asiakkaan mieleen jää kuitenkin muistijälki Euronicsistä ja hän todennäköisesti vierailee myös televisioiden tuotesivuilla, joihin oppaasta on linkitykset.
Kun potentiaalinen asiakas tekee myöhemmin päätöksen ostaa uuden television, on hänellä muistikuva siitä, että hän luki televisioiden ostamisesta ja oppaassa oli muutamia televisioita, jotka häntä saattaisivat kiinnostaa. Tällöin ollaan askeleen lähempänä kauppaa.
Entä kun ostohousut on jo jalassa – act vaiheessa ollaan jo valmiita toimimaan
Act- eli toiminnan vaiheessa potentiaalinen asiakkaasi on jo valmis ostamaan– hakukone laulaa ja vertailuja tehdään.
Mitä hakukoneoptimointia voit tehdä act-vaiheessa?
Act-vaiheessa paukut kannattaa kohdistaa esimerkiksi kategoriatekstien hakukoneoptimointiin.
Siinä vaiheessa, kun potentiaalinen asiakas kirjoittaa hakukoneeseen esimerkiksi “Husqvarna työnnettävä ruohonleikkuri”, on hän ostopolullaan lähellä ostamista. Ja tällöin tuotteiden kategoriatekstien optimoinnilla on merkitystä.
Hakukoneoptimointi kannattaa aina
Lunastinko lupaukseni ja sait konkreettisia vinkkejä hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen reach-vaiheessa? Jos haluat oppia lisää siitä, miten sinä voit tehdä vielä vaikuttavampaa hakukoneoptimointia asiakkaan ostopolun kaikissa vaiheissa, minuun voi olla yhteydessä.
Kirjoittaja Oskari Ilomäki on verkkomyynnin ammattilainen. Hän toimii myyntijohtajana ja osakkaana verkkomyynnin asiantuntijatalo Digizer Oy:ssä, jonka lisäksi hän pyörittää vapaa-ajallaan Pihalux-verkkokauppaa. Digizer tarjoaa asiakkailleen keinoja verkkomyynnin kasvattamiseen niin markkinoinnin kuin asiakaspalvelun puolella.
___________________
Tämä blogi on osa 15.3.2023 järjestettyä Digitaalinen asiakaskokemus -teematilaisuutta. Lue myös muut tilaisuuden blogit:
- Matti Pylväs (Edita Prima): Panosta asiakkaan historiadatan sijaan hänen nykyhetkeensä - olet asiakkaallesi aidosti tärkeä
- Samuli Hokkanen (Crasman): Verkkokaupan asiakaskokemuksen anatomia
Tilaisuuden tallenteen pääset katsomaan täältä.