Kumppaniblogi Fonecta

Elämme dataohjattua ja datalla johdettua aikakautta. Ainakin niin väitetään. Moni mainostaja ja markkinoija on havainnut, että taktiseen liidimainontaan tähtäävä digitaalinen markkinointi saadaan usein yksinkertaisilla ponnistuksilla tuottamaan erinomaisiakin lyhyen tähtäimen tuloksia. Tulostavoitteelliset toimijat haluavat panostaa resurssejaan paljon mieluummin taktiseen liidimainontaan kuin pitkäjänteiseen brändimainontaan. Harvoin kuitenkin kannustan omia asiakkaitani panostamaan pelkästään taktiseen tekemiseen.

Miksi näin?

Brändimainonta synnyttää luottamusta ja tunnettuutta

LinkedIn on omissa tutkimuksissaan ja raporteissaan todennut, että taktinen liidimainonta dominoi digitaalisen mainonnan tuloksia ensimmäisten kuuden kuukauden ajan. Liidimainonnalla on kuitenkin katto ja lakipiste. Kun mainostajilta kysytään, mitkä markkinointitoimenpiteet ovat tuottaneet liiketoiminnan kannalta käänteentekeviä ja poikkeuksellisia tuloksia, on taktinen liidimainonta harvoin yrityksen paras menestysresepti tasaisesti ja vuodesta toiseen.

Karkeasti sanottuna brändimainonta on se, mikä saa kymmenen miljoonan yritykset sille tielle, josta näistä voi tulla sadan miljoonan yrityksiä. Liidimainonta taas saa aikaiseksi sen, että myynti pääsee ennalta määritettyyn tavoitteeseensa tässä kvartaalissa. Kuitenkin varsinkin kansainvälisessä B2B-mainonnassa myyntiprosessit voivat olla pitkiä, jopa vuosien mittaisia.

Jos taktinen liidimainonta olisi niin yksinkertaista ja sen tulokset vain kasvaisivat rajatta, olisivat digitaalisen mainonnan kampanjat täysin kopioitavissa: erilaiset kasvottomat liidikoneet hallitsisivat datamarkkinoita ja jokainen kampanja muistuttaisi toistansa. Pyydä tarjous. Osta heti. Aloita kokeilujakso. Lataa opas. Ota yhteyttä myyntiin. Tosiasia kuitenkin on, että vieras brändi tuntuu harvoin luotettavalta, varsinkaan B2B-päättäjien ja -vaikuttajien keskuudessa.

Verkkomainonnassa pätevät samat lainalaisuudet kuin muuallakin elämässä. Olemme valmiit investoimaan tuttuun enemmän kuin tuntemattomaan. On helpompi auttaa läheisiä kuin ventovieraita, on luontevampaa ostaa tutusta kaupasta kuin uudesta ja vieraasta. Miksi siis potentiaaliset asiakkaat tarttuisivat vieraan brändin mainoksiin verkossakaan?

Markkinointi herättää tunteita ja luo mielikuvia

Markkinointi on parhaimmillaan iloista ja luovaa toimintaa. Jos on kehitetty tuote tai palvelu, joka tuo todellista lisäarvoa ihmisten ja yritysten arkeen, ihmisten on saatava kuulla siitä. Markkinoija ei silloin jaksa odottaa, että pääsee kertomaan edustamansa tuotoksen parhaista puolista avoimilla markkinoilla. Markkinoija käyttää mielellään resursseja ja rahaa viestin viemiseksi eteenpäin. Yksikään markkinointieuro ei voi ikinä mennä hukkaan, jos markkinointi välittää ymmärrettävää viestiä hyvästä tuotteesta ja palvelusta, sekä tuottaa mieleen jääviä kokemuksia.

On hyvä välttää geneeristen kuvapankkikuvien käyttöä LinkedInissä. Yksi LinkedIn-käyttäjä viettää alustavalla keskimäärin alle 50 minuuttia kuukaudessa ja tärkeistä kohderyhmistä on paljon kilpailua, joten käytä oma murto-osasekuntisi hyvin. Moni mainostaja käyttääkin omia, itse tuotettuja ja tunnistettavia visuaalisia elementtejä sekä kuvia aidoista ihmisistä usein odottamattomissa tilanteissa.

Kuinka paljon brändimainontaan on panostettava?

Markkinoinnin päätehtävä on muokata kulttuuria oman brändin kasvulle sopivaksi. Hyvä nyrkkisääntö on, että brändimainontaan panostetaan noin puolet markkinoinnin budjetista, B2C-toimialoilla jopa 60 %. Moni tulosten perässä juokseva päättäjä kysyykin, onko puolet budjetista siis hukkaa ja puolet aidosti tulosta tuottavaa. Mutta kuten jo sanottu, liidien tuottaminen kohtaa nopeasti lakipisteen, jos sen rinnalla ei ole markkinointiviestintää, joka tukee sitoutumista brändiin. Tunnetutkin brändit panostavat jatkuvaan näkyvyyteen, koska markkinoinnin vanha laki osoittaa aktiivisen näkyvyyden olevan kytköksissä markkinaosuuden säilyttämiseen.

Brändimainonta on pitkäjänteistä ja se vaatii aikaa ja suunnitelmallisuutta. LinkedInissä brändikampanjan – eli kampanjakokonaisuuden – vähimmäisajaksi voisi sanoa vähintään tuotteen tai palvelun keskimääräistä myyntisykliä vastaavan ajan. Kun kampanja aloitetaan riittävän ajoissa, saadaan brändimainonnan kautta rakennettua tunnettuutta ja sitten sopivassa kohdassa korjataan taktisella mainonnalla niin sanotusti hedelmät. Aivan niin, vaikka olen tässä blogissa puhunut brändimainonnan puolesta, on taktisella mainonnalla ehdottomasti tärkeä rooli ostosuppilossa – kunhan se ei ole se ainoa mainonta mitä brändi tekee.

Olin hiljattain Markkinointikollektiivin tilaisuudessa puhumassa brändimainonnasta LinkedInissä. Käy katsomassa koko puheenvuoro. Toivottavasti saat siitä lisävinkkejä omaan markkinointiisi.

Kirjoittaja Miikka-Markus Leskinen on auttanut ihmisiä ja yrityksiä sisällön, markkinoinnin ja mainonnan kanssa jo vuodesta 2005. Tällä hetkellä hän auttaa markkinoinnin asiantuntijoita ja mediatoimistoja menestymään LinkedIn-mainonnassa Fonectalla.

Julkaistu 
9.5.2022
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.