Kumppaniblogi: Neste
Ei ole montaa yritystä, joka ei pitäisi yhteistyötä tärkeänä tänä päivänä. Kuinka moni on onnistunut viemään tämän käytäntöön? Vastuullisuudessa kumppanuuksista on tullut uusi trendi, jolla voi olla parhaimmillaan mitattavaa hyötyä yrityksille. Edelmann (2020) Trust Barometer -tutkimuksen mukaan kumppanuudet ovat keino luoda luottamusta erilaisten toimijoiden välillä. Kun lähdin Nesteellä kehittämään ensimmäisiä kumppanuuksia kolme vuotta sitten, yhteistyö muiden yritysten kanssa oli jo tunnistettu tärkeäksi. Vastuullisuuden saralla moni ei kuitenkaan vielä tiennyt millainen rooli kumppanuuksilla tulisi olemaan tulevaisuudessa. Vaikka tänä päivänä lähes 70 % suomalaisista päättäjistä kokee, että yhteistyöstä muiden yritysten kanssa on hyötyä vastuullisuustyössä, vain 38 % toteuttaa sitä käytännössä.* Maailma ympärillämme on muuttunut. Elämme tällä hetkellä haastavia aikoja, mikä edellyttää monia meistä pohtimaan tekemistä täysin uudella tavalla, uusilla keinoilla. Samaan aikaan haluamme luoda kestävää kasvua, ja investoinnit vastuullisiin ratkaisuihin ovat yhtä tärkeitä kuin ennen, elleivät jopa tärkeämpiäkin. Mitä jos yhdessä voimme silti saavuttaa kunnianhimoiset tavoitteet niukoista resursseista huolimatta? Miten kumppanuuksia käytännössä johdetaan ja mitä se yrityksiltä vaatii?
Yhteisistä tavoitteista on helppo puhua ‒ käytäntö vaatii sitoutumista
Kumppanuudet on helppo nimetä osaksi yrityksen strategiaa, mutta käytännössä niiden toteuttaminen vaatii sitoutumista, pitkäjänteisyyttä sekä erityisesti oman sisäisen, parhaan osaamisen jakamista. Näistä kaikkein tärkeimpänä pidän ehdottomasti sitä, että yritykset ovat aidosti luomassa pitkäjänteistä yhteistyötä ‒ kumppanuuden pitäisi kestää läpi myös niiden kaikista haastavimpien aikojen. Omia tavoitteita on helppo asettaa, mutta kuinka moni aidosti pohtii yhteistä saavutettavaa hyötyä? Monissa projekteissa olemme yhdessä asiakkaiden kanssa törmänneet siihen, että yhteisten tavoitteiden saavuttamisen lisäksi saimme yhteistyöstä irti hyötyjä, joita meistä kukaan ei olisi ikinä saavuttanut tekemällä yksin. Yhteistyöllä voidaan myös luoda uusia innovaatioita ja ratkaisuja, joita ei ollut olemassa ennen. Näihin saavutuksiin tietyllä tapaa kulminoituu myös hyvä kumppanuus; miten saavutetaan mahdollisimman suuri hyöty molemmille osapuolille.
Empatia ja arvot punaisena lankana yhteistyössä
Moni yritys ymmärtää yhteistyön voiman vastuullisuudessa. Mikä sen toteuttamisesta tekee kuitenkin niin vaikeaa käytännössä? Määrittely voi olla vaikeaa, mutta arjessa kumppanuudet perustuvat loppujen lopuksi ihmisten väliseen toimintaan. Siksi vuorovaikutustaidoilla ja empatialla on äärimmäisen tärkeä merkitys; kuten myös arvoilla, erityisesti kun puhutaan vastuullisuudesta. Kumppanuus ei synny automaattisesti tai esityskalvoilla, vaan vaatii empatiaa ja dialogia. Ihmisten vuorovaikutusta. Hyvä kumppanuus rakentuu kykyyn asettua toisen asemaan, luottaa toiseen kaikista haastavimmissakin neuvotteluissa ja mikä parasta, konkreettiseen tekemiseen, joka näkyy hyötynä molemmille osapuolille. Näitä voi olla mahdoton saavuttaa ilman yhteistä arvopohjaa. On ollut upea seurata, kuinka samoilla arvoilla toimivat yritykset puhaltavat yhteen.
Vastuullisuus rakennetaan aidoilla teoilla — niin pienillä arkisilla asioilla kuin maailmaa mullistavilla hankkeilla
Jokaiselta yritykseltä, niin pieneltä kuin suurelta, odotetaan vastuullisempia tekoja tulevaisuudessa. Ilmastonmuutos on valtava haaste, jota kukaan ei voi ratkaista yksin. Jokainen konkreettinen teko, pieni tai suuri, vie meitä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Samaan aikaan kun vastuullisuus ei ole yrityksille enää vaihtoehto, tulee niistä konkreettisista teoista osata myös kertoa. Yhdessä kerrottu viesti on usein tehokkaampi ja näin pienenkien tekojen vaikutus saadaan näkyviin. Samaan aikaan kun vastuullisuudesta on tullut yrityksille elinehto, ovat kumppanuudet mahdollisuus mahdollisuus rakentaa yhteistä kilpailuetua. Uskon vahvasti, että kestävä tulevaisuus rakentuu näihin yhdessä tehtyihin, pieniin ja suuriin tekoihin. *) Kysely toteutettiin 3 649 suomalaiselle yrityspäättäjälle 15.-21.11.2019 välisenä aikana ja siihen vastasi 2,7 % eli 94 yrityspäättäjää eri kokoisista yrityksistä. Kysely toteutettiin sähköpostitse.Heidi Peltonen
Growth & Partnerships at Neste
Heidin aikaisemmat kirjoitukset:Viisi askelta kohti markkinoinnin mittaamista tänään, nyt ja heti Yhteistyöstyö-teemaisia MarkkinointiKollektiivin sisältöjä Median ja mediatoimiston yhteistyö -KipinävuoroViisi vinkkiä parempaan yhteistyöhön -MarkkinointiRadio