eimme Lyytillä kyselyn, jossa pyysimme asiakkaitamme kertomaan mitä he aikovat tehdä suunnitelluille tapahtumille ja miten he arvioivat koronakriisin aiheuttaman tilanteen vaikuttavan heidän tapahtumatoimintaansa. Saimme kyselyyn lähes 500 vastausta. Kysely tehtiin maalis-huhtikuussa keskellä ensimmäistä tsunamia, jossa yleisötapahtumien rajoituksia oli juuri asetettu voimaan. Tässä shokkiaallossa yritykset pyrkivät kaikin keinoin turvaamaan ydintään ja löytämään järjestystä kaaokseen. Silti monella arki tuntui jatkuvan: jopa 53 % vastaajista kertoi siirtävänsä tapahtumia myöhempään ajankohtaan ja 16 % raportoitiin siirretyn webinaareiksi. 40 % tapahtumista peruutettiin. Vaikka signaalit ovat positiivisia, tämän kaltaisen odottamattoman tapahtumaketjun seuraavia vaiheita on vaikea ennakoida. McKinsey on omassa raportissaan arvioinut, että pandemiaa seuraavat shokkiaallot ovat paljon huomaamattomampia, joskin vähintään yhtä voimakkaita. Ensinnäkin pandemia on syössyt maailman pahimpaan talouden taantumaan sitten toisen maailmansodan. Onko yrityksillä suunnitelmaa selvitä tilanteesta, jossa yksikään toimiala ei tule selviämään ilman kolhuja? Toiseksi on mahdollista, ettei paluuta normaaliin ole ehkä vielä vuosiin. Se voi tarkoittaa herkästi uudelleen asetettavia rajoituksia tai voimakkaita turvatoimia yleisötapahtumiin – pahimmassa tapauksessa jopa ihmisten jakamista eriarvoistaviin ryhmiin. Tapahtumamarkkinointi saattaa näyttää pandemian jälkeisen ajan maailmassa hyvin erilaiselta kuin mihin tähän asti on totuttu. Tärkeintä on yrittää ymmärtää, millainen tuo uusi normaali aika on ja mukauttaa yrityksen palvelumallit tilanteeseen.
Etäosallistuminen tuli jäädäkseen?
Teknologista kehitystä kannattaa seurata erityisen tarkkaan. Kun parissa viikossa kaikki siirtyivät etätyöhön ja etäopetukseen, etäisovanhemmuuteen ja etäkaikkeen, vain Zoomin ja Teamsin kaltaiset tienraivaajat ehtivät mukaan tarjoamaan kestäviä ratkaisuja yhteydenpitoon. Tällä hetkellä tuhannet startupit ympäri maailmaa puuhaavat kotitoimistoissaan uudenlaisia teknisiä innovaatioita, jotka tulevat disruptoimaan lukuisia toimialoja. Nyt ihmisillä on ainakin siihen aikaa ja samalla markkinoilla huutava pula paremmista toteutuksista. On helppo uskoa, että tässä tilanteessa uuden teknisen innovaation maailmanvalloitus mitataan päivissä – ei enää kuukausissa tai vuosissa. Eittämättä pandemia tuli yllätyksenä kaikille, vaikka siitä varoiteltiin vuosikymmeniä. Ihmisillä on taipumus uskoa pysyvyyteen ja nähdä muutosten signaalit vasta jälkikäteen. Myös tapahtumamarkkinoinnin osalta digitalisaatio on pakottanut kehitysaskeleisiin pitkään, mutta jatkossa otetaan vain harppauksia. Tulevaisuuden menestyjät ovat niitä, jotka onnistuvat nostamaan hybridi- tai online-tapahtumista syntyneen kokemuksen elämykseksi. Tähän saakka siinä ovat onnistuneet tehokkaasti vain perinteiset tapahtumakonseptit.
Heikki Sivonen
CMO, Lyyti
Heikki Sivonen on Lyyti Oy:n markkinointijohtaja, joka uskoo että markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun kautta syntyvät kohtaamiset luovat kestäviä asiakassuhteita. Hänen osaamisensa juuret pohjautuvat pitkään taustaan markkinointiteknologioiden ja luovan suunnittelun parissa.
Heikki oli vieraanamme MarkkinointiRadiossa, kuuntele podcast täältä >>